After Action Report: 7 November 2004: The Day of Days

After Action Report: 7 November: The Day of DaysAller eerste wil ik Aircav en Command0 bedanken voor het verzorgen van deze goed georganiseerde dag, ik vond het zeer goed uitgewerkt en er was zichtbaar erg veel moeite ingestoken.

De avond voor deze grote dag was ik al druk in de weer geweest om al mijn spullen bij elkaar te rapen zodat ik zeker zou zijn geen belangrijke spullen vergeten te mee te nemen. Ook ging ik mijn nieuwe aanwist testen: 1 paar woodland handschoenen een holster en mijn zelf gemaakte sling, dus deze moest ik ZEKER niet vergeten. De manier waarop Aircav deze skirmish ging aanpakken was al meerdere malen in mijn hoofd uitgedacht voordat zij met dit idee kwamen. Ik was dus erg enthousiast over hoe het zou bevallen bij mij en voor anderen. Zoals gewoonlijk kon ik erg moeilijk in slaap komen en dit keer was het alleen maar erger.

Om 7:10 ging mijn wekker en na nadat ik mijn kleren had aangetrokken en de laatste spullen in de auto had gepropt vertrok ik om 17:15 richting DaField (Jeroen), vervolgens snel door naar Rotterdam om daar Horus op te halen. Ahfijn, rond 7:50 vanuit Rotterdam richting Schoten. Ik had nog een lijstje met deelnemers wie bij welke teams waren ingedeeld en dat zag er gunstig uit voor ons team(alpha). Toen we om 9:00 aankwamen waren we enigszins verbaasd dat het al zo druk was aangezien we hadden verwacht dat niet iedereen had begrepen dat er al om 9:00 verzameld zou worden.

Eerst nog even wat tafels neergezet en kennisgemaakt met enkele forumleden en vervolgens snel aankleden. Ff mijn g36c-tje testen en hij schoot zoals gewoonlijk weer lekker. Nog ff snel gechronood, schoot rond de 300 fps zonder hop-up en met hop-up 290-300fps. In de zomer schoot die 310 maar met dit koudere weer was het te verwachten dat die iets langzamer schoot. Nadat iedereen zijn lintjes hadden ontvangen rond 10:15 werd er een korte briefing gehouden over de inhoud van de dag en wie welke basis beheerde. Wij waren ingedeeld bij team Bravo, wat ons enigszins verbaasde aangezien volgens de lijst op het forum bij team Alpha behoorde. Vervolgens bleek ook dat de squads van bravo en alpha door elkaar waren gegooid en het zag er ineens een stuk minder aantrekkelijk voor ons uit. Na deze kleine teleurstelling zijn we naar onze base vertrokken, welke zich bij de bunker achter Hamburger Hill bevond. Gelukkig hadden we nog altijd Bravo4: Deathtrap, Mr. Fibble en kamaraden aan onze zijde en de squad van Bravo 1: Nico, Viper en Bravo 2: Lucifer en Skull. Onze squad, Bravo 3, bestond uit: SolidSnake, Eitje, SlickAxle, DaField(RTO) en ik (Squadleader). Overigens bevond de base van enemy zich in de trenches naast het nettengeval.

Hier kregen we een briefing van 2 Aircav members (Sgt. Anderson & ? (=1 van de organisators, maar niet Emp)) over de Objectives die deze hele dag zouden gelden:
Objectives 1: Transport the fuel and protect it.
Van deze missie was bedoeling dat wij de 7 kartonnen dozen waarop FUEL stond te transporteren naar de “Fuel Dump” welke zich bevond op het grasveldje tussen de safetyzone en de base van de enemy. Wanneer 1 van de dozen werd geraakt was niet missie gefaald en heel de squad welke deze droeg opgeblazen. Wanneer Bravo aan het einde van de dag de 7 dozen onbeschadigd in de fuel depot hadden verzameld hadden we deze objective gewonnen.
Objective 2: Kill 2 squadleaders within a given time, from a given time.
Hierbij was het de bedoeling dat bravo vanaf een later door te geven tijd, 2 squadleaders ombracht binnen een bepaalde tijd. Tenminste, zo begreep ik de objective. Helaas heb ik als squadleader nooit het sein gehoord wanneer deze tijd inging, dus van deze missie is voor mij niet veel terecht gekomen.
Objective 3: Capture the bridge and hold it for 3 radio calls
Hierbij moesten we de brug in handen nemen en 3 keer reageren opeenvolgend op een oproep, via de radio die op de brug lag. Wanneer dit lukte veranderde de respawn tijd van de enemy van 15 naar 30 minuten. Later begreep ik dat deze respawn tijd voor maar 1 keer geldig was en wanneer je de 2e keer spawnde gewoon weer een spawn tijd van 15 minuten kreeg.

So far de missie’s. Let’s get the game started:
Bravo 5(SL:Bullseye) kreeg als taak de brug te gaan innemen en behouden. Onze squad, Bravo 3 kreeg de opdracht recon te doen. Evenals Bravo 2. Bravo 1&4 bleven achter om de fuel te regelen.

Ik had met mijn squad afgesproken te volgende formatie aan te houden: Vooraan 2 grunts, vervolgens de Squadleader, hierna de RTO en als laatste voor rugdekking 1 Grunt.
1e: poging. Ik vertrok met mijn squad via de brug, waar alweer slachtoffers bij Bravo 5 waren gevallen. Aangezien wij de taak recon hadden zijn wij onderlangs hamburger hill verder getrokken en zo het genoemde Hosy Wint Trail pad opgegaan. Korte hierna werd het eerste contact gemaakt en SlickAxle werd als eerste uitgeschakeld. Korte hierna werd ook Eitje gepanged maar de panger kreeg hierna de volle lading van mij. Volgens mij schakelde SolidSnake ook nog iemand uit maar dat weet ik niet zeker meer. Vervolgens zijn de via het Hosy Wind Trail pad verder gegaan met onze recon. SolidSnake als pointman en DaField als last man. Vervolgens liep SolidSnake in een booby trap neergelegd door ons eigen team. Onze RTO die dit wist was het alleen vergeten door te geven ?. Inmiddels hadden ons 2 man squad visueel contact gemaakt met Bravo 2. Deze hadden de rest van Hosy Wind Trail gesecured en de Fuel Transport kon beginnen. Inmiddels waren onze squadmembers ook weer gerespawned en bij ons aangesloten. Onze taak was nu het “fuel depot” vrij te houden van enemy’s en ook de toegang ernaar. Na veel ge-radio en geschoven zou Bravo 4 onze kant opkomen met Fuel. Inmiddels had slickaxle de voorste positie ingenomen op de greppel langs het safetyzone pad, en waren SolidSnake en Eitje zich aan het verschuilen in de grasveld van de Fuel Dump. Hier hielden wij de verdediging aardig vast, maar de toevoer van fuel nam erg veel tijd in beslag. Gelukkig werd er via de radio goed gecommuniceerd en op deze manier werden alle statussen goed doorgegeven. Helaas hadden de enemy’s Maverick en Rain positie ingenomen bij de bunker aan de safetyzone. Vanaf daar werd bravo 4 langzamer hand uitgeschakeld door de long range wapens van onze enemy’s en bravo 4 had weinig kans met hun beperkte range van hun wapens. Tijdens het overleg wat te doen merkte 1 van onze squadmembers een vreemd figuur achter ons op, waarna vervolgens door ons aangelegd werd en om indentificatie werd gevraagd. Waarop deze persoon ook aanlegde en wij direct het vuur opende. Met 4 members op deze persoon aan het schieten zou je verwachten dat hij snel uitgeschakeld was maar hij bleef schieten. Na een 5 seconde durend bb-gevecht kreeg ik een lading bb’s over mij heen en riep ik hit. Aangezien ik zelf ook al 5 seconde zuiver op hem schoot ben ik naar deze persoon toegelopen en gevraagd waarom deze niet hit riep. Ik zag toen ook dat het om een Aircav member ging en dat dit om een mercenarie ging. Dat verklaarde dus een hoop waarom deze ongemerkt achter ons was gekropen. Anyway, deze persoon reageerde op mijn vraag dat hij pas stopte met vuren voordat hij een van ons hit had horen roepen, en dat bb’s hem daarvoor dus niet konden doden. Ahfijn, alleen onze RTO bleek NIET geraakt te zijn en de rest van onze squad was door deze tank geraakt, beetje jammer dus ?, gezien wij hem al doorhadden en wij met 4 man het vuur opende op hem. Maargoed, de organisators moeten ook lol hebben dus ik accepteerde het maar. Onze enige overlevende RTO liep met ons mee terug naar home base. Tijdens deze poging werd ook via de radio doorgegeven dat er 3 POWs waren verstopt in het veld en dat we deze moesten terugvinden.

Bij aankomst van de home base bleek dat de brug door enemy’s in handen was en onze respawn tijd was verhoogd naar 30 minuten. Omdat deze respawn tijd al om 12:15 was ingegaan wij om 12:30 aankwamen hoefde onze squad uiteindelijk nog maar 15 minuten te wachten. Ff snel wat drinken, bijladen en wat eten.

Vervolgens vertrokken wij weer richting fuel depot om Bravo 4 te ondersteunen bij het verdedigen van het fuel depot. Aangekomen daar en overleggend met de squadleader van Bravo 2 en nog 1 persoon kregen wij ineens weer de volle lading bb’s in ons rug. Bleek dat black-adder de mercenarie zich op een heuvel achter ons had verschanst en mij en de andere squadleider en nog 1 persoon uitschakelde. Dat was dus zonde van de moeite & tijd. Weer naar homebase om te respawnen. Mijn squadmembers kwamen vervolgens 1 voor 1 ook terug dus we waren snel weer een hecht team.

Inmiddels waren we de fuel depot zo goed als kwijt en volgens mij was er ook een doos geraakt dus die missie was gefaald. De volgende poging was het aanvallen in een iets grotere groep, onze Squad plus nog 2 andere members onder leiding van Skull. Na voorzichtig door de jungle te zijn gemanoeuvreerd waren we aangekomen bij het fuel depot, vervolgens kreeg bravo 3 artillerie op zijn dak en dus waren er nog maar 2 van de 7 man over, aardig pech dus aangezien we nu 3x achter elkaar werden uitgeschakeld. Iedereen baalde dus flink en mijn squadmembers zaten goed hard te floeken.

Tijdens het wachten op de respawn kwam Skull met de 3 POWs aanrennen en dit was onze eerste kleine overwinning. Aangezien onze squad alweer compleet was konden we na de respawn tijd weer met ze allen vertrekken. Missie objectives waren geupdate en BlackAdder had zich ergens in het veld begeven. Team Alpha had de missie om Blacky te vinden en mee te nemen naar hun home base. Wij moesten dit voorkomen en blacky uitschakelen. We zijn toen weer via de Brug langs hamburger hill de jungle ingetrokken. Hierna werden we beschoten maar geen directe hits. Vervolgens maakte ik een omtrekkende bewegen terwijl SlickAxle en DaField onze aanvallers van voren uitschakelde. Met SolidSnake en Eitje op mijn hielen slopen we verder. Inmiddels hadden DaField en SlickAxle het squad weer aangevuld. Waarop we weer contact maakten, hier werd SolidSnake uitgeschakeld. Plots merkte SlickAxle ook een enemy achter ons op en hierbij ontstond een mooi bb-gevecht. Inmiddels werden wij dus van voren en van achteren belaagd. SlickAxle wist met een mooie single shot onze belager uit te schakelen, het bleek om een niet Aircav mercenarie te gaan. Hierna wist ik de persoon die SolidSnake uitschakelde zelf uit te schakelen en onze weg was weer even vrij. Inmiddels was ik Eitje en SlickAxle kwijt, maar er was veel beweging bij de rand van het safetyzone-pad. Ik probeer te raken maar wanneer ik de trekker overhaalde doken te enemy’s weg bij het horen van mijn AEG. Inmiddels hadden een paar members van Bravo 2 contact met mij gemaakt en mij aan mijn zijde gevoegd. Hierna merkte wij een pakket van 3 fuel kartonnen dozen op in de jungle. Niet wetend wat er mee moesten hebben we gewacht wat nu bedoeling was. Uiteindelijk opende een member van Alpha het vuur op de dozen en heel hun squad werd uitgeschakeld door de explosie van deze fuel. Hiermee bleek achteraf ook de Ass van SlickAxle en Eitje gered te zijn die omsingeld waren op dat moment.
Na weer gehergroepeerd te zijn met Eitje, SlickAxle zijn we richting de base van team Alpha getrokken. Op dit moment bleek dat team Alpha hambuger hill had ingenomen en de base van team Bravo onveilig was gemaakt. Hierdoor werd heel de game gereset en vertrok iedereen richting hun eigen base.
De volgende missie was het brengen van de POWs vanuit onze basis naar het Heuveltje wat zich bevond op het safetyzone pad. Hierbij besloot heel bravo via de brug en linksom te trekken om zo team Alpha te verrassen. Mijn squad was aangewezen om onze achterdeur dicht te houden. Toen onze squad een verdedigende positie bij de brug in had genomen kwam heel team alpha op ons af lopen. Wat bleek: zei hadden de missie gekregen om vanuit de brug te starten en vanaf daar de pow’s vanaf het heuveltje mee te nemen naar hun base. Dus vervolgens is onze squad positie gaan innemen in de bosjes bij de bunker aan het safetyzone pad. Vervolgens hebben we toen een squad van alpha geambushed. Helaas werden we outnumbered en nadat wij enkele enemy’s hadden uitgeschakeld was heel onze squad uitgeschakeld.

De laatste missie was om de enemy base over te nemen en onze eigen basis te verdedigen.
Hierbij ging heel ons team in eerste instantie in de verdediging. Aangezien iedereen een beetje moe was in onze squad werden er eerst veel gegrapt voordat er echt serieuze posities werden ingenomen. Inmiddels was ik meer naar voren gekropen en hoorde ik overal enemy’s om mij heen. Ik hoorde oa Horus boven mij snipen met zijn Kar98. Ik zat te wachten totdat ik hem kon overmeesteren maar vervolgens hoorde ik ook een AEG links van mij op enkele meters afgaan. Ik besloot te wachten en ze te voorbij te laten gaan. Helaas wisten mijn squadmembers mijn positie niet goed te bepalen en schoten mij vol in de rug in plaats van de persoon links van mij zat. Daarvoor nog bedankt, ik had een aantal mooie kills kunnen maken dat moment ?

Zoverre heb ik de hele dag meegemaakt, aardig verhaal als ik het zo lees.

Nog even mijn ervaring met dit nieuwe systeem:
• Het zijn veel regeltjes dus de eerste keer was het ff wennen om ze allemaal te onthouden en te handhaven maar uiteindelijk is er zeer goed mee te spelen.
• De booby-traps zijn erg leuk en via deze team-base manier spelen zijn ze goed bruikbaar, erin houden dus.
• Doordat een goede RTO veel moeten radio-en heeft deze aanzienerlijk minder tijd om hiernaast ook op de front linie te schieten. Je moet er dus van houden om ook met andere dingen bezig te zijn behalve knallen.
• Idem voor de Squadleader, ik was veel bezig mijn squad in de gaten aan het houden en bij elkaar te houden en aan te sturen. Je moet er dus van houden om ook met andere dingen bezig te zijn behalve knallen.
• De manier van respawn en geen pauze trok mij goed. Doordat wij redelijk vaak respawnde hadden we genoeg tijd om onszelf te resupplyen en kleine pauze’s nemen.
• Van mij part wordt er met dit systeem 1 keer per maand gespeeld, dus normale skirmish en deze skirmish om en om.
• De manier van in squads spelen trekt mij erg aan en ik vind het een nieuwe dimensie van airsoft spelen.
• De mercenaries hebben het ons heel erg zuur gemaakt en naar mijn weten kan je jezelf er niet erg makkelijk tegen beschermen, zeker niet als een mercenarie pas ophoudt als hij 1 kill heeft gemaakt. Ik kan er mee leven maar het heeft voor mij geen positief toegevoegde waarde.
• Voor zover ik zelf kon zien speelde iedereen Fair en de sfeer was prima.

Geplaatst in Evenementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *